Matematikken bag Garderhøjfortets Escape Rooms
Kære Gæst,
Her kan du læse lidt mere om den matematiske baggrund for vores Escape Rooms på Garderhøjfortet. Du kan også finde matematiske opgaver, der kan bruges til at arbejde med før eller efter eleverne har prøvet de Matematiske Escape Rooms. Opgaverne kan bruges både sammen med de fysiske Escape Rooms og det Escape Room der findes online her på siden.
Formålet med de Matematiske Escape Rooms
- at øge elevernes matematiske interesse og kompetencer samt give et indblik i, hvordan matematikken kan anvendes – med landets forsvar som case.
- at øge interessen for dansk krigshistorie og dermed bidrage til identitetsskabelse hos eleverne.
- at lette overgangen fra grundskole til gymnasium i matematik.
- at tilbyde kompetenceudvikling til matematiklærere til grundskolen.
Målgruppe for Matematiske Escape Rooms
De tre Escape Rooms på Garderhøjfortet, samt de Escape Rooms der er online, er primært målrettet 7.-10. klasses elever. Sekundært er vores Escape Rooms for ungdomsuddannelser, hvor matematik er en del af pensum, samt for fritidsgæster.
Hvorfor bruge Escape Rooms som en del af matematikundervisningen?
At opleve matematik sammen med andre, i spændende historiske rammer, er en enestående mulighed for at opleve både matematik og historie på en helt ny måde!
Både matematik og historie bliver ”pakket ind” i en ny verden, og faktisk er der elever der næsten ikke opdager at de har brugt 45 minutter på at knokle med matematikopgaver!
Matematikgåderne er udviklet på baggrund af fælles mål og input fra folkeskolelærere og gymnasielærere, og derfor afspejler niveauet i opgaverne dét man kan forvente eleverne skal kunne som minimum efter folkeskolen. Derfor er der mange lærere, der oplever at besøget på Garderhøjfortet giver et unikt indblik i klassens faglige ståsted, og at besøget afdækker evt. faglige huller.
Forløbet er målrettet elever i 7-10. klasse samt 1. årsstuderende på ungdomsuddannelserne.
Følgende faglige områder er indarbejdet i de tre Escape Rooms:
– og det er uden hjælpemidler. Lommeregneren fandtes ikke i 1915!
- Grundlæggende ligninger
- Grundlæggende algebra
- Talforståelse, de 4 regningsarter og regnehierarkiet
- Lineære funktioner, punkter, aflæsning af koordinatsystemet
- Grundlæggende brøkregning
- Grundlæggende statistik og sandsynlighedsregning
- Symbolbehandling,
- Eksponentiel vækst (simpel fremskrivning)
- 2. Grads-funktioner (aflæsning af graf)
Matematisk debriefing
Det er potentiel set 45 hektiske minutter eleverne kommer gennem, og derfor kan det være svært at have et overblik over al den matematik de lige har været gennem. Derfor laves der en matematisk debriefing når alle elever har været gennem rummene, hvor vi sammen dykker mere ned i dén matematik der har været på spil.
Træk et tilfældigt kort!
Eleverne får tid til at tale om den anvendte matematik de har brugt til løsning af gåderne!
Det giver nogle gode snakke om hvad der har været svært og hvad der har været let, hvilket kan give grobund for nogle flere snakke hjemme på skolen.
Og netop hjemme på skolen kan I også prøve at lave jeres egne matematiske gåder, og evt. bruge vores Hjernevrideropgaver som inspiration.
I kan også prøve kræfter med Garderhøjfortets online Escape Room, der er sat op som en matematisk tidsmaskine, hvor I kan komme tilbage til 5 historiske perioder. Læs mere her